Gotland 2011

Så åkte vi äntligen  till vårt kära gotland härom helgen igen! Det brukar ju gå bra för laget där, och så skedde även i år. Av sex möjliga laglopp kammade vi hem tre SM-pinnar till SM 2012. Bara tre kvar nu då alltså. Tur man är fyra i laget så vi har råd med en diskvalifikation, för det är alltid någon som gör någon miss. Vi har en ny lagmedlem i år: Sofia men Fam, en svart blandrastik som allt som oftast går nollade och på så sätt är ett säkert ankare i laget. Välkomna!! =)

Individuellt gick det dessvärre inte alls bra för mig och Chili. Med en ganska otränad och halt hund gick inte tävlingen riktigt som jag hade önskat. Stukningen av en tå uppstod tyvärr under första loppet så detta gnagde på mig under hela helgen. Hoppade till och med över ett par lopp sista dagen. Hon var knappt märkbart halt, men det är tyvärr så border collies fungerar - de visar inte att de har ont. Ta t.ex. Chilis eventuella fästman: Zac (Jörgen Tellqvists) som vid landslagsuttagningen föll av balansen och landade lite illa på revbenen över ett hinder men körde på ändå. Senare efter många massagestunder och veterinärundersökningar visade det sig att två revben var frakturerade, men vad gjorde väl det, tyckte Zac. I alla fall så blev inte hältan värre under helgen, men tån var rejält svullen. Idag är den nästan tillbaka i sin normala storlek, men inte riktigt. Hoppas det är återställd på onsdag då vandringen mot Kebnekaise börjar...!!!

Obs: Lägger in en bild på Zac som förhoppningsvis kan bidra med några ulliga valpar i november... Beror dock helt på mig och Chili och hur det ska gå på VP:t i augusti....!!!!!!!!!! =S



Jörgens tankar:
"Zac är min tredje border collie. Han är född 20040216 efter Asphagens Don och Hexgårdens Hexa. Zac motsvarar mina förväntningar. Han är fysiskt en välbyggd hund med ett mycket bra psyke i tävlingssammanhang och en stor koncentrationsförmåga. Zac är en mycket trevlig, tillgiven sällskapshund som är lätt att ta med sig i alla situationer. Han är den mest kompletta border collie jag har haft hittills.

Inom vallningen visar han stor förmåga att driva djur självständigt och även här har han en stor koncentrationsförmåga. Han arbetar med ett bra, jämt tempo i vallningen vilket gör att man kan hålla honom på tassarna nästan hela tiden. Efter träningen börjar även hämten att se riktigt bra ut trots att dessa från början inte såg så naturliga ut men de fanns där. Zac visar även en bra djurhantering, han har en bra känsla för fårens dragningar."



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0