En ny agilityhund har startat sin karriär

Fixa, mitt lilla yrväder men ack så stabil, har redan hunnit med att starta på fem officiella tävlingar och gjort det med både bu och Bravu. Mestadels har hon gått "som en klocka" och jag har fått en riktigt go start i agilityn med denna lilla snörpa. Hon går, till skillnad mot Chili, långsamt när hon behöver tänka och detta har nog hjälpt henne att ladda batterierna i benen också. För snabbast i stan - det är hon inte. Men med tiden verkar det som att tassarna har växlat upp...
 
 
Första tävlingen gick i Vårgårda , Tångahallen, i slutet av april. Där tyckte hon att det var lite konstigt med alla människor högt uppe på läktarna som ropade och applåderade. Efter första hindret stannade hon och kikade upp på folket och undrade vad alla gjorde egentligen, sedan kubbade hon på och missade en nedfart på balansen. Andra agilityklassen diskade vi oss men någon snörplig miss, men hon gick bra och så gott hon kunde.
I hopploppen var hon lite mer med på noterna och kubbade på lite bättre, lyssnade väl och sprang in sina första två pinnar =) Heja liten FixaFrasse! Över lag var jag allt bra nöjd med hennes officiella debut.
Se hopploppen här:
 
 
 
 
Andra tävlingen gjorde vi i Halmstad.
I ett agilitylopp kom hon på en 6e plats och fick sin första agilitypinne.0 fel.
I ett annat agilitylopp gick hon felfritt, förutom att hon lämnade gungan lite snett tyckte domaren. Fem fel. Den klassen kan man se här https://youtu.be/ZWZaujGBJ0I
I första hoppklassen slarvade hon i slutet av slalom och sedan satte jag fart på mig själv för att peppa henne till att springa snabbare resten av banan. Disk. Det loppet finns här https://youtu.be/urjSDH25FVc
I andra hoppklassen drog vi på oss en vägran, annars fint. 5 fel.
 
Under tredje tävlingen, som gick i Kallebäck, kammade vi hem en vinst i agilityklass 1 samt en andraplats i hoppklass 1. Nu började det kännas som att hon var taggad på agility och mig innan vi gick in på startlinjen. Härlig känsla med lite jävlaranamma!
 
 
Fjärde tävlingen gick under Guldagilityn i Kalmar juli 2015. En helg som jag minns med många hundvänner, och som riktigt het, en helg med ett väder som inte var av svensk natur. Det var så olidligt varmt och gassande sol så ibland undrade vi alla vad vi sysslade med.. men med rätt uppladdning och en skön inställning till livet lyckades vi ta vår tredje pinne i agilityklass 1 och flyttade därmed upp oss i tvåan. Här ser ni delar av det loppet https://youtu.be/E3Ad5JFDz0A
Agilityklassen dag 1: en rivning.
Hoppklassen dag 1: en rivning.
Agilityklassen dag 2: loppet jag skrev om ovan, felfritt och pinne.
Hoppklassen dag 2: en rivning.
Agilityklassen dag 3: två vägran.
Hoppklassen dag 3: Disk, men en bra sådan =)
Hoppklassen dag 4: felfritt men 2 hundradelar efter pinnplats!
 
 
Femte tävlingen gick i Strömstad och det var i förrgår. Den gick på Skee Idrottsplats och var en härlig tävling med vind och massa sol. Fixa sprang fyra klasser, två i vardera klass 2.
Första hopploppet hade vi för yviga svängar och drog på oss två vägran, men farten känns som att den kommer smygandes..
Agilityloppet gick hon så förbannat vackert att jag fick rysningar i målgången - sedan hör jag i högtalaren att Fixa rev sista hindret, men hade klart snabbaste tiden. Bajs! Nya tag bara.
Andra hopploppet sprang vi fort och felfritt och vann! Första pinnen i hoppklass 2.
Sista loppet som var agility satte vi banne mig nästan perfekt det också - bortsett från att jag stressade av henne från balansen och vi fick en femma på nedfarten som tredje sista hinder innan mål. Tro på faan att jag blev lack på mig själv. Fixa skötte sig galant även denna tävling! Lilla bruden, du är en riktigt liten fin tjej <3
 
 
Pinnar på varenda tävling hittills - duktig lilla Fixa!
 
 


Kommentarer
Liz

du är ju fantastiskt duktig . Du kommer gå långt med dina ka mrater.♥️♥️♥️

2015-07-23 @ 21:48:37
Anonym

Kul att startat igång! Ser ju mycket lovande ut med de resultaten redan. Bara 4 rivna bommar totalt. De hade vi första starten;) Lycka till med tävlingarna /Mezzi

2015-07-24 @ 00:16:00
Mamsen

Känns så gott i hjärtat att du kommit igång med ditt lilla yrväder och det kan ju bara bli bättre :-) all lycka till er båda :)

2015-07-24 @ 23:46:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0