Rättvik med vurpa och SM-pinne

I fredags slutade jag 14.00 och Linn och Ella mötte upp mig, Chili och Janis vid Blå Stjärnan där vi packade in all skit i bilen och drog raka vägen till Herrljunga. Där sparkerade vi min bil och flyttade in i Mickes bil för ett par dagar. i strålande solsken, på torra vägar och laddade för agilitytävling i rättviks körhall var vi äntligen på väg.



Väl framme i Fyrklöverns stugby klev jag stelt ur bilen och halkade på världens mest hala fläck (annars hade jag så klart inte ramlat). Det var i en nedförsbacke och med hela min enorma vikt föll jag rakt i backen och tog emot fallet med utsida knä. AJ. Flaskan jag höll i ena handen flög iväg och rullade nedför backen och stannade under en bil. Min mobil som jag höll i andra handen klarade sig bra, men mitt knä fick jag känna av under lördagen. Snälla Linn och Mikael bar in all packning i stugan och jag fick en plastpåse med snö i att lägga över knäet. Det blev br för det svullnade inte och blev knappt ett synbart blåmärke.

Klockan var närmare elva när vi kröp ner i sängarna och samlade kraft och fokus till lördagens lopp. Janis och jag var först ut och jag var sketnervös för att Janis skulle tjuvstarta. Hanna hade nämligen varnat mig, innan vi åkte iväg, att detta var något som jag skulle straffas för om jag lät det hända. Janis låg som ett ljus, med full fokus på första hindret och ett jävlar anamma i blicken... Vi gick igenom första hopp-banan med tre rivningar, men med ett sug på nästa lopp.



Andra loppet var agility, och med en härlig känsla i starten släppte jag iväg odjuret - som helt försvann iväg på ett hinder lite långt bortom min egna planering.. men vi körde på trots diskning. Med smygande kontaktfält och en mycket lyhörd hund tog jag mig igenom loppet med bara en rivning efter detta och var ändå nöjd i mål - Janis också. : http://www.youtube.com/watch?v=N2I96I7uaC0

Tredje loppet för dagen var också med Janis( http://www.youtube.com/watch?v=XaMWiiCf_ro), men jag kände mig lite ofokuserad till denna omgång. Igen, en bra start, men sedan ett lopp där jag visade för otydligt och var nog lite loj i mina rörelser. Janis kände nog av min ofokusering och smittades själv av den då hon först gick fel i slalomet (som jag inte ens registrerade när jag sprang förrän hon var inne i tunneln och jag tänkte efter) och sedan rev ett par hinder. Efter en solig promenad var det Janis tur att ligga i lugna buren medan Chili och Ella började värmas upp...



Missnöjd över min egen insats började jag oroa mig över min kommande prestation med Chili i hopp och agility klass tre, men med full fokus från Chili samlade jag mig igen och gick in på agilitybanan. Loppet gick lite långsamt och jag försökte hålla i Chili mer än jag borde, men ändå inte tillräckligt för att få tajta svängar. En långsam förare i slutet av banan orsakade en diskning men över lag kändes loppet bra.
Loppet: http://www.youtube.com/watch?v=CSOLTWiSWkQ

Hopploppet nollade vi, trots att jag höll på att tappa in Chili i en tunnel som stod som en riktig fälla i början av banan. Hon vände dock direkt när jag ropade och vi kunde fortsätta. Vi nollade loppet och gick in på en femte placering med tre tiondelar till ettan, och givetvis på placeringen efter cert. Men vi tog oss vår andra SM-pinne och nöjda kunde vi åka hem.



Linn och Ella tog hem ett hopp-cert och även de åkte tibbaka till stugan nöjda med dagens prestationer.
Ett agilitylopp Linn och Ella gjorde: http://www.youtube.com/watch?v=zFfOvmevpoI
Och ett hopplopp: http://www.youtube.com/watch?v=RbaQkOO_84o



Söndagen bjöd också på strålande solsken och smältande snö. Medan Linn och jag tävlade våra ess packade Mikael ihop grejerna ur stugan, städade och tankade så det bara var att lämna tävlingen efter det att vi blivit klara. Under loppen höll Micke hundarna sällskap, och nog gillar han dem allt =)


Puss puss Blomman!

Chilis agilitylopp gick superbra och det kändes liksom skönt att köra loppet med henne. Jag litade inte så som jag borde gjort på henne när hon kom ut ur en tunnel och jag drog henne mot mig för att sedan släppa in henne i slalom... för sent! Andra porten kastades hon in i och där gick den vinsten åt pipan. Ett härligt upplopp med en knivig ingång i en makarontunnel efter ett långhopp och ett glatt radarpar i mål med fem fel.



Andra loppet för Chili var alltså ett hopplopp. Med en imponerande accelerationskraft i starten gick vi in på 3:e bästa tid av ca 100 startande ekipage. Jag satsade på att pressa henne snabbt efter en makarontunnel då hon sprang upp på en raka. Hon pallade inte trycket riktigt och rev nätt och jämt ett hopphinder. Resten av banan flöt på perfekt och hon gick som en klocka.
loppet: http://www.youtube.com/watch?v=sAytLfgR5vA

Linn och Ella nollade sitt hopplopp i klass tre, men hamnade dessvärre två sekunder efter vinnaren och på en nionde placering av ca 55 startande. Nöjd var Linn med sin väluppfostrade Sheltie i alla fall! =)


Kommentarer
Cecilia Almér

Grattis grattis till er! :)

2010-03-17 @ 09:10:14
URL: http://ceciliaalmer.blogspot.com
Ullis

Tja! Grattis till SM-pinnen i Rättvik! Vi var anmälda men det går ju kennelhosta i hela Sthlm verkar det som. Mina hundar har inte fått något men några andra hundar på jobbet har haft det så jag fick ställa in =( Ska du till SÖderköping?



Ha det bra!

Ullis

2010-03-24 @ 10:56:59
URL: http://lotilot.com/TTR


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0