En härlig hundhelg med vallning och agility!

Så gick ännu en helg som lyckligvis bjöd på helt rätt väder för att träna/tävla med hund - mulet och ljummet båda dagarna. Lördag morgon packade vi ihop oss för att åka och försöka oss på vallningen igen, nu med blodad tand =) Förra träningen visade ju Chili intresse för fåren i ca tio minuter, sen var dom mindre roliga igen. Kul ändå att hon faktiskt började SE de ulliga vita! Lördagen bjöd på en uppvisning jag aldrig kunde drömma om. Chili tittade inte på något annat än fåren under hela träningen som varade i ca två timmar.... otroligt. Chili tände!!!!! När jag idag (onsdag) skriver här har vi precis kommit hem från ytterligare en vallträning hos Birgit Zabel i Hällingsjö. Hon är en duktig tränare för nybörjare, verkligen. Tar det lugnt och fint, tillåter inte att hundarna skadar fåren och förklarar precis vad det är hon vill att förare och hund ska uträtta. Idag kunde jag gå med fåren hack i häl med min lilla svartvita Blomma kilandes efter, lugnare än jag någonsin sett henne - med fokus på djuren och väl lyssnande på mina kommandon. Vilken känsla. Vi gick i serpentiner och Chili följde upp så bra. Ännu har vi inte funnit balansen, men driva fåren är numera inget problem, i alla fall inte på så snälla får som Birgit har =)







Söndag morgon var det också uppstigning tidigt, vi skulle nämligen till en egilitytävling så nära som i Bollebygd. Så himla skönt att det var en tävling i närheten för en gångs skull. Jag och Chili körde två hopplopp i klass två, rätt kniviga banor båda två, men det gick över lag väldigt bra. Jag är så himla glad att jag har Chili, hon är verkligen bäst. Så roligt att få kommentarer som: "Jenny, vilken hund du har!" och "Vilket slalom!" och "ooooo" rungandes i publiken när vi kör. Bara så härligt! Alla blommor i världen till dig min sköna =)





Kommentarer
Cecilia Almér

Du glömde att vi sitter med gåshud efteråt... ;) Heja heja Chili!

2009-07-16 @ 13:10:59
URL: http://ceciliaalmer.blogspot.com
Veronica

Roooligt att hon tänt på fåren!! Äntligen! =) Ila är riktigt duktig, men hon är FÖR på... Är sugen på att valla igen, det är riktigt skoj!



Kan du inte komma ner till Snapphanefejden ändå o hejja på oss andra!? ;) Hörde att dina föräldrar kanske skulle ner och hälsa på Helenes föräldrar. =)



Ska nog tävla i Kungsbacka, men den är ju uppdelad så jag tävlar på lör o du på sön...



Himla skoj att det går så bra för Chili i agiltyn, klart hon är bäst! Det var ju det vi planerade i Skara, Chili bäst i large, Raska i small och Teo(fast jag ändrar det till Ila) i medium! ;)

2009-07-16 @ 22:22:12
URL: http://www.nogg.se/teoblondie


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0